Svensk hiphop

Looptroop

Det har hänt en hel del på den svenska hiphopscenen sedan åren då The Latin Kings inte hade mycket till övers för snubbar med pistol och Petters erotiska relation till sin mikrofon var som allra starkast. Vinden vände och har sedan dess plikttroget gjort sitt för att blåsa kommande generationer i rätt riktning.

Grupper och rappare som Looptroop (numera Looptroop Rockers), Timbuktu, Superscientifiku (numera Supersci) och Chords var några utav de akter och namn, som axlade hiphopens viktiga mantel likt en stafettpinne, innan den återigen passades vidare till nya talanger.

Härnäst skulle ordvrängningarna nå till helt nya nivåer med populära konstellationer som MDMA (Mobbande barn med automatvapen) och D6AA (De 6 apornas arme), båda med starka rötter i den svenska underground scenen, och med avancerade och många gånger väldigt provocerande textrader. MDMA klicken slogs på sätt och vis i spillror när medlemmen Seron plötsligt meddelade att han blivit frälst, vilket ledde till diverse soloprojekt av de resterande medlemmarna PSTQ, Organism 12 och Dj Large. Även de 6 aporna upplöstes efter en tid och födde några lyckosamma år för artisten Fronda ur dess aska. Efter att ha ”rullat fram” genom Sverige med en i hiphopsammanhang lyckosam turné, följde dock några tysta år och Fronda har sedan sin storhetstid aldrig kommit i närheten av framgångar på samma nivå.

2004 släppte bandet Snook, bestående av de båda Stockholmsrapparna Oscar ”Kihlen” Linnros och Daniel ”Big Danne” Adams-Ray, sin debutskiva vid namn ”Vi vet inte vart vi ska men vi ska komma dit”, med den tillhörande singeln ”Mister Cool”. Singeln kom att bli en enorm hit ifrån Kiruna i norr, till Malmö i söder och var på många sätt startskottet för en poppigare sorts hiphop med fler melodiska element.

Något som vi är glada för att det aldrig riktigt tagit fäste i Sverige är den stereotypiska rapstil från hiphopens hemland USA om mycket bling och snabba pengar. I de flesta fall ser vi istället missnöjet från de segregerade förorterna avspeglas i nutidens låtar, om orättvisor och de vardagliga sanningar som resten av samhället systematiskt väljer att blunda för.