Musik i spel

Spelmusik har vuxit i takt med spelens utveckling. Den spelmusik som vi minns från det glada 70-talet, har väldigt lite gemensamt med den typ av musik som vi hittar i dagens spel.

Spelmusik blev snabbt en nära vän med spelen i sig. Man märkte fort hur spelkänslan förändrats om man hade någon typ av musik till. Under 70-talet dominerade arkadspelen marknaden och under den tiden var det vanligt att spara ljudfiler i analoga vågformat såsom fonografskivor. Skivorna hade dock en tendens att gå sönder om man använda dem för mycket så man började leka med tanken att byta format för ljudet. Man ville få ljudet digitalt.

När det digitala ljudet kom var det oftast bara en kort loop som dök upp då och då under spelet, man hade inte tillräckligt med lagringsutrymme för kontinuerlig musik. En av de första spelen som hade ljud genom hela spelupplevelsen var Space Invaders. Det var runt denna tid som spelmusik började ta fart.

Om ni såg på videon ovan så hörde ni själv att det var inte så mycket av vad vi idag kallar för ”musik”. Men denna trend fortsatte tills Commodore 64 och NES kom ut på marknaden. Nu började man till och med anlita folk som skötte musikkompositionen till spelen. Det var under mitten av 80-talet som vissa musikskapare lyckades blir riktigt kända tack vare deras musikstycken. Exempelvis japanen Koji Kondo som skapade musiken till både Super Mario Bros och The Legend of Zelda.

Om man hoppar till nutida spel så märker man en stor skillnaden. Nu behöver man inte skapa musiken elektroniskt utan kan spela in musiken och sedan lagra den tillsammans med spelet. Nuförtiden köper folk soundtracket till ett spel på samma sätt som man gör med filmer. Musiken har blivit en lika stor del i spelen som handlingen och ett dåligt soundtrack kan betyda att spelet floppar. En av de idag mest kända bitarna måste nog vara Final Fantasys ”Prelude”, som dykt upp i olika former sedan de första spelen.

Eller så kan man titta tillbaka på arkadspelen som födde spel som finns än idag: exempelvis Street Fighter. Spelet har gått igenom en stor transformation sedan de första versionerna och en fighters musikmelodi har funnits mer länge och känns igen av alla som har haft något att göra med spelen: spelaren Guile.

Även nutidens ”arkadspel”, som numera ligger upp på nätet, har fått utvecklas. Inom spelmarknaden man kan exempelvis se på Thunderkick, ett företag som skapar spel åt casinobranschen. Deras slotspel har alltid stämningsfull musik som passar in med spelet genre och utseende. Deras spel känns alltid lite roligare och spännande tack vare deras känsla för detaljer. Tyvärr, enligt Svensk casinoservices recension av Casumo, är Thunderkick inte så populär bland svenska casinon än. Men här nedan kan du se en video av deras slotspel Sunny Scoops.